Wednesday, May 13, 2009

BOLOGNAISE SPAGHETTI VERSI AKU

Ni antara makanan kesukaan anak2 aku walopun ori darah melayu
Spaghetti ni aku wat minggu lepas tp x smpat nak post kan coz dah banyak sangat bende2 yg tertangguh sebab bz yg melampau ari tu. So bende2 ni sume aku simpan je dulu tunggu free sket baru ler boleh post n share ngan kengkawan. Spaghetti ni antara makanan kegemaran anak2 aku. Dia orang kalo masak spaghetti x blh sket coz dia orang x kan makan nasi untuk satu hari tu. Kira satu hari makan spaghetti je lah, senang gak kan keje aku....sekali masak je...hehehe.
Aku sendiri pun x igt mula2 aku reti makan makanan itali ni. Tapi yg aku igt mula2 aku belajar nak buat sendiri, aku belek buku resepi kot. Try2 buat je lah.......
Pastu ada la aku tanya la sapa2 yang jenis kaki masak n adjuz2 sendiri arr plak.... so ni kira resepi versi aku arr.....nanti boleh lah sapa2 nak cuba wat plak, nanti korang boleh la share resepi korang punya plak kan...hehehe
(resepi aku ni biasa arr, sume main anggaran jerk......)

500gm Daging cincang (biasanya aku beli je yg Ramly tu, senang sket keje aku)
2 atau 3 labu bawang besar - potong dadu kecik2 (jgn plak kecik sangat, agak2 arr)
2 atau3 biji biji buah tomato -potong dadu gak ni
1 tin tomato jeruk(dices tomato)
1 tin tomato puree - yang sederhana
4 atau 5 sudu sos spaghetti (perisa traditional)
5 ulas bawang putih - cincang

butter / minyak zaitun untuk menumis
oregano - yg mcm daun kering tu (kalo serbuk x best)
italian herbs - sama gak yang dikeringkan bkn yang serbuk)


cara nak masak:
Panaskan minyak zaitun/butter. Masukkan bawang putih sampai kekuningan n dah wangi, masuk bawang besar dan tomato yang dah potong dadu tadi. Biar lama sket, kemudian baru masuk daging, agak2 daging macam dah masak sket, masukkan tomato puree n tomato jeruk tu (kalo x suka masam kurangkan tomato ni). Last skali baru masuk sos spaghetti 4 atau 5 sudu. Bubuh la garam sket, agak2 korang arr....

Spaghetti tu biasa r rebus la dulu, ada org suka letak minyak zaitun sket n garam. Ada org mnyak zaitun saja. Aku kdg2 x letak apa2 pun.....so suka hati korang la. Kalo x bg melekat tu bila dah kembang n pas angkat korang terus je lalukan spaghetti tu kat air smpai sejuk.

Bila dah siap n nak makan taburlah chesse kat atas tu baru lah sedap.......

No comments:

Post a Comment