Wednesday, June 3, 2009

BINGKA UBI

Macam x brape garing arr kat atas tu....tapi ok la kot dah boleh lepas gian nak makan dari minggu lepas

Ni plak menu makan petang aku n anak2. Tapi bingka ni anak aku x lah suka sangat. Ni kira menu kegemaran mak aku. Hari tu ada cikgu kat sekolah aku praktikal bagi ubi kayu ni tp dah abis wat benda lain. So ari ni beli je kat market. Alahai mak datuk mahalnya ubi kayu sekarang ek. RM1.80 seketul yg saiznya besar lagi betis phia tu...huhuhu. Kalo dulu kat kampung korek je kat belakang rumah.Hehehe. Rasanya harga kat KL lagi murah dari kat penang ni. Kat penang ni semua mahal arr aku rasa. Dah la nak cari benda makan macam susah je ngan selera kita.

BAHANNYA:
  • 2 ketul ubi kayu (tadi aku blend je ngan food prosesor tu)
  • 1 cawan gula (yang ni nanti rasa n agak2 arr manis dia)
  • 2 cawan santan
  • 2 biji telur
  • secubit garam
  • sedikit pewarna kuning
- Pas blend ubi tu, nanti campur n gaul je semua sekali santan, telur, garam n gula tu. Pastu masukkan je dalam loyang sama ada bulat ke segi empat ke terpulang arr. Pastu bakar. Tadi aku bakar letak 180 drjh n 50 minit. Nanti pandai2 la korang adjuz sendiri ikut cita rasa korang pulak. Nanti bila dah masak korang kena tunggu betul2 sejuk baru leh potong, kalo x nanti x elok arr. Hmmm...pastu leh la makan, tapi x leh selalu wei....ni kalori tinggi...huhuhu

No comments:

Post a Comment