Wednesday, June 3, 2009

GULAI NASI BERLAUK (GULAI LEMAK KELATE LA NI)

Hehehe..korang jangan gelak pulak, timun je lebih ni...ikan masin ciput je....
Minggu lepas dok sembang ngan kawan aku, aku tanya dia dok masak pe. So dia bg tau arr dia dok masak gulai ikan masin. Huhuhu, rasa terliur sangat2 masa tu tapi x sempat nak wat n nak g pasar beli timun tu. Aku kalo gulai ikan masin mesti ada nenas atau timun coz anak aku x mkn ikan masin tu. Dia orang makan timun n nenas tu je. So ari ni dah g pasar, beli timun sekali. Ikan masin ada la kot 4 5 ekor je aku boh. Ni kira gulai nasi berlauk. Kalo kat kampung aku, pagi2 ni kira untuk sarapan. Kalo ikut pesen belah hb aku gulai dia lain sket, masuk rempah kari. Sebab tu kalo korang tgk kat gambar tu timun je yg banyak, kalo letak sket2 jap g anak2 berebut x cukup plak....hehehe

BAHANNYA:
(semua main agak2 je ni)
  • 1/2 biji kelapa (aku x suka pakai santan yg dah siap)
  • 10 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 inci lengkuas
  • 3 sudu cili mesin
  • 1 keping asam
  • 2 biji timun (nenas...suka hati je nak letak byk mana pun)
  • ikan masin arr
- kelapa tu korang blend je sekali ngan bwg, lengkuas, kunyit, cili tu). Pastu baru korang tapiskan dalam periuk yg korang nak guna untuk masak terus. Masa blend kelapa tu aku suka guna air panas, nanti gulai tu x cepat basi. Nanti tunggu n kaco smpai gulai tu mendidih baru korang letak ikan masin n asam keping. Kalo rasa mcm kurang masin baru arr letak garam. Jangan letak garam dulu coz ikan masin tu kan dah masin. Jap g satu rumah kena darah tinggi plak. hehehe.... Last sekali baru arr letak timun/nenas tu. Bila dah nmpak timun tu dah masak n lembut sket, padam arr api tu.Hihihi...pe lagi hidang je lah n makan....

No comments:

Post a Comment