Wednesday, June 3, 2009

HATI LEMBU GORENG DENGAN SOS TIRAM

masa snap gambar ni tgh dok berasap lagi, sebab tu gambar mcm blur sket...hehehe

Tadi aku g pasar dengan niatnya nak beli ayam n wat ayam berempah. Ni kira lauk kegemaran anak2 aku. Aku beli gak ayam, tapi bila tgk hati lembu ni, mcm teringin la plak coz dah lama x makan. Mulanya nak goreng dengan garam n kunyit macam tu je, tapi bila aku tgk mcm x menarik je, pucat semacam je...macam org sakit pun ada so aku pun tambah arr sos tiram n kicap pekat manis sket. Hehehe, kira suka2 hati aku je lah.....

BAHANNYA:
(simple sangat2...hehehe)
  • 1/2 kg hati lembu
  • sedikit garam + kunyit (kunyit hidup lagi best)
  • 2 sudu sos tiram
  • 2 sudu kicap pekat manis
  • 1 labu bawang besar(aku suka bwg holland tu)
  • 1 biji cili merah
- Perap arr dengan garam + kunyit secukup rasa dulu, dalam 10 minit. Pastu panaskan minyak dalam kuali, dah betul2 panas baru arr masukkan hati yang dah di perap tu dalam kuali, bila dah separuh masak baru arr masukkan sos tiram n kicap tadi. Hmss bila dah masak n sebelum angkat tu letak arr cili n bawang tadi.
-Semalam bihun malas, ni pun lebih kurang gak arr, simple, cepat n sedap. Kalo korang x suka hati lembu, ok je tukar ngan daging ke, sotong ke, ayam ke.....suka hati korang lah nak tukar ngan apa pun...boleh jer...

No comments:

Post a Comment