Wednesday, July 1, 2009

AYAM MASAK MERAH

Salam sumer, ni pun menu isnin gak.....dah kebetulan cuti kan so masak je lah. Lagipun ayam masak merah ni bkn nya payah mana pun. Pastu resepi aku biasa r, main campak je lah suka2 hati aku. Memang dah pesen, sukat menyukat ni kureng rajin sket....

Cuma pesen aku buat ayam tu lumur je ngan garam kunyit, pastu goreng r mcm biasa, tapi jgn r garing sangat. Angkat n toskan, ketepikan dulu. Pastu aku tumis dulu halia, bawang merah, bawang putih yang dipotong nipis n halus bersama ngan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih n bunga lawang. Bila dah garing tu aku masukkan bwg merah n cili yg dah siap mesin ke dalam kuali. So kacau n tumis smpai pecah minyak, letak r air sket. Pastu masukkan sos tomato (ari tu tomato puree dah abis, so hentam je), sos cili, garam, gula secukup rasa. Last skali masuk r ayam tadi yang dah siap goreng... gaul r smpai rata n kemudian masukkan bawang besar yang dipotong bulat2 . dah rata n sebati angkat le n hidangkan.....

No comments:

Post a Comment