Monday, July 27, 2009

SOLOK LADA N BENDI GORENG

Salam sumer,
Aku pun dah lupa n tak igt hari pe aku masak ni...hahaha, x per la janji aku tepek je kan coz aku dah lama hilang kan, hehehe. Bendi ni sebenarnya hasil tanaman anak murid aku kat kebun di belakang sekolah tu. Bukan amik free tau...biasanya dia orang akan petik pagi2 n akan agih2kan untuk dijual, sebab anak2 aku memang hantu bendi so aku memang selalu je lah beli, duit tu biasanya dia org akan bagi kat cikgu untuk simpan sebagai duit kelas dia orang. Memang ada sorang cikgu yang akan memantau kerja2 kebun dia org ni, bukan suka2 hati dia org arr......
Ni plak solok lada yang aku pada hari yang sama gak. Cili yg hijau tu kawan aku yang balik kampung bagi kat aku. Cili mcm gini aku x pernah jumpe kat negeri2 lain kecuali kelantan, trengganu. Cili ni biasanya Siam mari...hehehe. Kalo kat tempat aku memang kita orang panggil 'lada solok'. Tapi kalo potong2 halus n wat jeruk pun best gak makan ngan mee goreng n yang sewaktu dengannya. Aku wat ari tu ada la kot 10 biji. Inti yang lebih aku gentel je bulat2, macam begedil tu. Nak resepi ke, tapi ni pesen aku la, mcm2 pesen gak org wat solok ni

  • Cili tu belah memanjang n buang biji
  • 5 ekor isi ikan yang mentah
  • 10 ulas bawang merah (bkn bawang merah yang besar tu)
  • Kelapa parut setengah biji (yang putih je)
  • garam n gula
  • santan
- isi ikan, bawang, kelapa parut, garam n gula - masuk je dlm food processor n mesin je sampai halus n sebati. Kalo zaman dulu2 guna lesung batu la kan...lagi best....
- pastu isi kan inti dia tu dalam cili yang dah belah tadi, inti dia mcm fish ball gitu...sumbat je la..agak2 korang la
- pastu susun ler kat dlam periuk, kalo ada daun pisang wat alas sebelum letak cili tu lagi best, pastu masukkan santan agak2 tenggelam cili2 tadi.
- pastu masak la ngan api yang sederhana sampai agak2 kering2 santan tadi.
- last sekali leh la ngadap.....best ngan nasi panas2, kalo ngan nasi kerabu lagi best...huhuhu

No comments:

Post a Comment