Monday, April 6, 2009

AKU DI YOGJAKARTA

Sebelum check in kat airport Adi Sucipto Wajik - rajin depa buat segitiga gini
Sume gmbar makanan ni masa kat Merapi
dia org kata mesti makan kalo smpai sini kalo x rugi
tapi.....huhuhu
Tempe.. ya Allah manis yg amat rasa dia
dia org bg tau proses nak masak dia tu lmbat gak Aku lupa dia panggil apa, tp mmber aku org jawa dia bg tau masa kecik2 mak dia selalu buat... rasanya lemak n masin
Yang ni dia panggil Jadah (ms dpt tau nama, aku gelak sakan)
yg putih kat atas tadi dia wat mcm sandwich.Kat tengah tu tempe yg manis tu.
Korang cuba bayangkan manis yg amat dimakan sama yg lemak masin...mmg aku x leh telan.....
Pemandangan dari atas kat Borubudur
Aku lupa nak kira ada brape yg bentuk kubah tu....kat dalam kubah tu ada patung yang dok brsila mcm patung kat kuil siam tu. Dia org biasa dtg n salam tgn patung tu n 'wish' mcm2. Masa aku cuak gak coz ni dah syirik ni.....huhuhu, sebab tu aku x buat juz tgk org. Geli geleman aku nak pegang patung tu...hehehe
Ni kat kawasan Kraton, rumah kaum kerabat raja sana.....
Setiap kali naik kapal terbang gmbar mcm ni aku x pernah miss...memang suka je amik... syok je nmpak awan mcm kapas.. rasa mcm dlm syurga je..hehehe
Kat ruang antara tingkat ke tingkat di Borubudur
Hahaha... naik kereta kuda beb..... round satu yogja Rp 40k
Kat depan salah satu monument di tgh2 bandar Yogja
Masa mula2 jejak kaki di bumi Indonesia
Aku nak tulis mcm diary r ari ni....
17hb - Aku bertolak balik ke KL. Lebih kurang kul 6 dari Juru. Dlm kul 10 mlm aku sampai kat umah KL
18hb - Kul 8 pg aku tumpang member ke SMK Taman Desa coz ada xm PTK. Pergi awal coz masing2 x igt sek yg mana satu. Kul 8.30 dh smpai so kita org g lepak n breakfast kat Taman Desa jap. Hahaha, smpai sek smula sume orang dah masuk dewan n dah start. Aku ni, x nmpak sgt pasal nak xm ni.... cuma happy dpt jupe kwn2 lama je...
18hb - lebih kurang kul 10 dah gerak g LCCT coz nak singgah mkn dulu. Singgah kat R & R Nilai, makan2, lepak2 jap. Bertolak ke Yogja dlm kul 3, delay la plak 1 jam. Masa ni ujan lebat. Smpai sana dlm kul 5 lebih. Waktu sana cepat sejam dari M'sia. So dah kat mahgrib. Pas maghrib kuar pegi kat Galeria, mcm Ampang Park atau Amcorp Mall kalo kat Kl tu.
19hb - Hari ni cuaca baik r, tp agak panas gak..... kul 9 lepas breakfast kuar ke Malioboro (mcm petaling street)... kira mcm2 ada. Kat sini yg aku nmpak batik la paling byk, sume benda buat ngan batik. Dlm kul 2 mcm tu aku n mmber sorg tu balik dulu coz x larat nak jinjing barang n sesambil jamak zohor n asar terus. Pastu aku naik bas pegi smula, masa ni main redah je coz ngan mmber 2 lain dah pecah. Aku berdua je. Cuma kat sini aku rasa x da la takut sgt mcm yg org pernah cerita tu. Orang2nya jenis cakap lemah lembut je. Memang best je dengar, sepanjang kat sana x pnah skali aku dgr yg jenis ckp jerit2 atau tengking2. Aku ajak member ronda Yogja ngan kereta kuda. Jalan raya dia memang sibuk dan padat, sume ada....beca,motor(sana panggil ojek),kereta kuda, kereta (mobil), bas... aku tgk pun pening. Tapi x da plak accident, walopun bawak suka2 hati je. Pastu x da la plak aku dengar maki hamun mcm tmpat kita kalo jam atau ada gangguan masa dok drive. Sume mcm relax je aku tgk.....
20hb - kul 7 pagi dah gerak pegi ke Borubudur, sewa Avanza ngan driver skali dlm Rp450k (dia kira masa dlm 10jam). Kat sini cuma aku kagum pasal architecture dia, memang manusia zaman dulu ni kreatif n hebat2. Ya la dlm setiap kubah tu ada patung. Kubah tu bukan la blh bukak tutup mcm tudung saji..wakakaka....Pastu sama je bentuk dia. Kat sini nmpak sangat pengaruh Hindu yang kuat. Org kita yang agama Islam pun pegi la gak sama2 ngan dok wish kat patung tu. Bukan main usaha coz nak pegang tangan/ kaki tu bukan senang, kena panjat sket, kalo silap haribulan leh gelincir free je. Kat sini aku perasan betapa senangnya bangsa lain nak pengaruhi orang Islam. Dalam x sedar kita dah syirik coz dok mintak wat pe kat patung tu, bkn patung tu leh bagi apa2 pun. Dia pun org yang buat. So kalo kawan2 yang lain ada kesempatan mai sini, x yah la dok excited nak ikut depa tu. Balik dari sini singgah di Merapi, tp x dpt tgk coz kat sini gunung berapi dia masih aktif so x dibenarkan tgk dr dekat. Cuma sempat ronda2 kat sekitar situ, kat sini cuaca dia sejuk lebih kurang kat Fraser Hill atau Cameron Highland. Driver tu bg tau, kalo smpai kat sini mesti rasa makanan dia yg dipanggil 'jadah', mula2 dia sebut tu aku teruja gak la. Tp aku ni memang kalo sal mkn ni susah sket, geli semacam je tp nak rasa punya pasal cubit gak la sket. Adesss, tempenya manis, pulut yg warna putih tu masin n lemak so memang aku x leh telan la.
21hb - Start petang semlm ujan dah turun, sebelum ni dah sebulan x ujan. So byk rancangan yg trgendala. Hari ni aku juz ronda2 kat bandar Yogja n byk masuk kat Mall coz kat luar dah ujan.
22hb - Lebih kurang kul 9 keluar ke Malioboro lg tp kejap je coz ari ni dah nak brtolak balik. Dalam kul 10.30, gerak pergi beli kek brownies coz depa kata kalo mai sini x beli kek tu x sah. Aku lupa nak amik gambar so x leh tepek la kat sini. Mulanya igt sama ngan brownies, dia buat 2 layer kat bawah brownies kat atas tu mcm2 perisa, cheese, blueberry n mcm2 lagi r. Pastu singgah plak beli 'bak phia' (mcm nama anak aku la plak) n kek lapis. Tp kalo brownies tu, rasanya sedap lagi yg kat tmpat kita...huhuhu. Kul 3 ptg bertolak balik ke KL. Hmmm... kenangan tu yang mahal.... insyallah ada rezeki boleh pegi lagi..hehehe...

No comments:

Post a Comment