Saturday, July 4, 2009

GULAI JANTUNG PISANG

Salam sumer,
Hmmsss..ni pun menu tengah hari tadi gek. Gulai jantung pisang. Korang pernah makan x?
Aku 1st time mkn masa dok kat sini arr. Dulu jantung ni kalo dapat kat aku, aku wat kerabu @ pun wat ulam je. Mende lain x pernah buat. Tapi satu ari tu, jiran aku...sekapal ngan aku gek la anta ler gulai jantung pisang ni kat aku. Aku try arr mkn, hhmmssss...best gek. so pas dr ari tu aku pun ikut gak la, jupe jantung pisang selain wat kerabu n ulam aku wat arr gulai ni. Tapi aku pakai rempah kerutuk, kelate mari....kikiki. Aku rasa maz, yust n amy kenal la kot rempah kerutuk ni. Tapi yg jiran aku anta tu manis sket, so aku ni x suka manis.....jadi aku kurangkan manis tu n adjuz arr sket2 ikut suka aku...wakaka. Tapi memang sedap arr....
kat bawah ni aku tepek resepi versi aku arr......

  • sebiji jantung pisang- basuh bersih2, belah n potong r bg kecik sket, rebus, dah masak toskan
  • 2 cawan santan
  • 2 ulas bwg putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 4 sudu rempah kerutuk - kalo x da rempah kari pun boleh
  • 2 sudu kerisik
  • sedikit air asam jawa
  • sedikit bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis n buah pelaga
  • garam n manisan(versi kelate) - nak letak gula melaka/gula biasa pun boleh, sikit je tau
CARA2 MASAK:
- cara masak dia mcm masak kari tu arr
-mula2 tumis r rempah n bwang sampai kuning
-masukkkan rempah yg dah dibncuh ngan sedikit air
-masukkan air asam jawa
-tunggu hingga pecah minyak
-masukkan santan sampai mendidih-kaco ek jap berketul2 plak
-masukkan jantung pisang n perisa segala, rasa arr ikut citarasa sendiri
-last sekalo baru letak kerisik, bagi r mendidih jap n mcm dah pekat sket
-pastu hidang arr, kena ngan sambal belacan lagi best.....

No comments:

Post a Comment